Sandkasse i en børnehave med legeredskaber

2. Forældrebestyrelsens opgaver og beføjelser

Forældrebestyrelsen i de kommunale dagtilbud fastsætter principper for daginstitutionens arbejde. Hvert område har én bestyrelse, og bestyrelsen træffer derfor beslutninger på hele områdets vegne. I dagplejen træffer bestyrelsen ligeledes beslutninger på hele dagplejens vegne. Selvom bestyrelsen træffer beslutning på hele områdets vegne, kan bestyrelsen godt beslutte tiltag for en enkelt enhed som eksempelvis en særlig pædagogisk profil eller lignende.
 Forældrebestyrelsen har lovfastsat minimumskompetence til at fastsætte:
  • Principper for dagtilbuddenes arbejde, samlet og i de enkelte enheder/dagplejegrupper
  • Principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem
  • Principper for anvendelse af dagtilbuddets budgetramme.
 Forældrebestyrelsen kan desuden vælge at arbejde med en række andre principper, eksempelvis:
  • Principper for det lokale forældresamarbejde (se mere under afsnittet om kommunikation til de øvrige forældre i kapitel 4), herunder information til forældre
  • Principper for personalets sammensætning.
Find mere inspiration til arbejdet med principper på bl.a. www.emu.dk. og www.eva.dk.

Hvad er et princip?

Et princip kan defineres som en ramme og retning for arbejdet i dagtilbuddet, der giver leder og medarbejdere mulighed for forskellige handlinger i praksis. Et princip indeholder derfor ikke konkrete bestemmelser om, hvor meget og, hvad der skal gøres. Det er områdelederen/lederen af dagplejen, der har det ledelsesmæssige og faglige ansvar, der beslutter, hvordan principperne skal udføres i praksis og sammen med de daglige ledere træffer beslutningerne vedrørende den pædagogiske tilrettelæggelse af arbejdet i hverdagen, personalet og institutionens drift. Forældrebestyrelsen har dog en særlig forpligtelse i forhold til at iværksætte initiativer, der involverer forældre.
Principperne, og forældrebestyrelsens arbejde i øvrigt, skal ligge inden for lovens rammer samt de rammer og prioriterede indsatser, som Byrådet har fastsat bl.a. i styrelsesvedtægten.
NYT: Principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem
Med den nye dagtilbudslov (vedtaget i 2018) udvides forældrebestyrelsens minimumskompetence ved, at forældrebestyrelsen nu skal fastsætte principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem. Forældrebestyrelsen kan fx lave et princip om, at alle forældre har ansvar for, at ingen børn oplever ikke at blive inviteret hjem til legeaftaler. Det kan også ske ved fx at arbejde med at styrke samtaler mellem forældre og pædagoger i hente-bringe-situationer.
I forbindelse med udarbejdelse af principper for samarbejde mellem dagtilbud og hjem kan følgende emner drøftes i forældrebestyrelsen:
  • Hvilke værdier er vigtige for os i forhold til samarbejdet mellem hjem og dagtilbud?
  • Hvad er vigtigt for børnene i forhold til deres families deltagelse og bidrag i dagtilbuddet?
  • Hvordan vil vi invitere den brede forældregruppe til at bidrage til at udvikle principperne for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem?
Ud over at fastlægge principper har forældrebestyrelsen, jf. Dagtilbudsloven, kompetence til:
  • At blive inddraget i udarbejdelsen, evalueringen og opfølgningen af den pædagogiske læreplan
  • At blive inddraget i dagtilbuddets arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole
  • At blive inddraget i dagtilbuddets samarbejde med lokalsamfundet, herunder hvordan ressourcer i lokalsamfundet vil kunne bringes i spil for at skabe trygge og pædagogiske læringsmiljøer for børn i dagtilbud
  • At indstille til og deltage ved ansættelse af fastansatte medarbejdere og ledere i institutionen og dagplejen
  • At tage stilling til madordning (fx frugtordning mv.) i institutionen efter Byrådets retningslinjer. Dette punkt gælder dog ikke forældrebestyrelsen i dagplejen, da der serveres fuld kost hos alle dagplejere.
Desuden har forældrebestyrelsen i Favrskov Kommune kompetence til:
  • At blive inddraget i fastlæggelse af institutionens/dagplejens vision og værdier
  • At beslutte fællesaktiviteter for institutionens/dagplejens forældre
  • At fastsætte, hvornår institutionens enheder almindeligvis åbner og lukker de forskellige ugedage, så den ugentlige åbningstid opfyldes. Dette punkt gælder dog ikke forældrebestyrelsen i dagplejen. Hvis forældrebestyrelsen finder det påkrævet at ændre åbningstiden, skal behovet for den nye åbningstid undersøges blandt den øvrige forældregruppe. En ændring af åbningstiden skal varsles med tre måneder
  • At vedtage eventuelle dage med feriepasning i enhederne inden for de retningslinjer, som Byrådet har vedtaget
At indgive høringssvar i forbindelse med politisk behandling af fx det kommunale budget, strukturændringer på dagtilbudsområdet samt Børne- og ungepolitikken.
”Den styrkede pædagogiske læreplan” ­– hvad er nyt?

Reglerne om den styrkede pædagogiske læreplan trådte i kraft som en del af den nye dagtilbudslov i 2018. Forældrebestyrelsen skal med den nye dagtilbudslov fortsat inddrages i udarbejdelsen, evalueringen og opfølgningen af den pædagogiske læreplan. Men med den nye dagtilbudslov er rammen for den pædagogiske læreplan ændret – og der er nye opgaver, der knytter sig til den pædagogiske læreplan. Det betyder bl.a., at det nu skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan dagtilbuddet samarbejder med forældrene om børns læring. Derudover skal forældrebestyrelsen inddrages i, hvordan dagtilbuddet inddrager lokalsamfundet i arbejdet med etablering af pædagogiske læringsmiljøer for børnene samt dagtilbuddets arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole. Ofte vil denne inddragelse foregå på forældrebestyrelsesmøderne, hvor bestyrelsen har mulighed for at komme med ideer og perspektiver på arbejdet med gode overgange og inddragelse af lokalsamfundet. De fleste forældre bor og lever omkring dagtilbuddet og kan være med til at sætte gang i samarbejde med lokalsamfundet og støtte gode overgange.
Etableringen af pædagogiske læringsmiljøer handler om at skabe et læringsmiljø, hvor børnene er trygge og inkluderet i fællesskabet, og hvor der er plads til, at hvert barn kan udvikle sig. Forældrebestyrelsen skal inddrages i, hvordan dagtilbuddet arbejder med at skabe disse miljøer og har også et medansvar for at det lykkes.
Se evt. mere om de nye opgaver i ”den styrkede pædagogiske læreplan” på www.emu.dk/dagtilbud.
Figur: Det fælles pædagogiske grundlag og de seks læreplanstemaer i den styrkede pædagogiske læreplan
Det er ikke meningen, at bestyrelsen skal træffe beslutning om ovenstående hvert år. Dagtilbudsområdet og den enkelte enhed har som regel nogle principper, praksis og traditioner, der kan fortsætte, indtil andet er vedtaget.
I praksis træffes beslutninger som regel i et tillidsfuldt samarbejde mellem forældrebestyrelse og områdeinstitutionen/dagplejen. For at præcisere den formelle kompetence er der i nedenstående boks eksempler på bestyrelsens principper og prioriteringer og her overfor ledelsens beslutninger og handlinger i arbejdet med disse principper og prioriteringer.
Bestyrelsens princip
Ledelsens handlinger
Bestyrelsen i et af områderne beslutter, at der i det kommende år skal gøres en særlig indsats for at støtte børns venskaber.
Ledelsen beslutter på baggrund af et personalemøde, at der er to pædagoger, der deltager i et kursus om børns venskaber, og at aktivitetsgrupper sammensættes med blik for inklusion af børn, der har brug for hjælp til at etablere venskaber.
Bestyrelsen i dagplejen beslutter at sætte fokus på sundhed - herunder mad og måltider i dagplejen.
Ledelsen beslutter derfor, at der afholdes et fyraftensmøde med sundhed som tema. Der udarbejdes i forlængelse heraf en Mad- og måltidspolitik i et samarbejde mellem dagplejere, dagplejepædagoger og forældrebestyrelse.
Bestyrelsen vedtager, at der etableres et forældreudvalg i alle børnehuse, der i samarbejde med institutionen kan arrangere sammenkomster eller lignende for børn og forældre i børnehusenes lokaler udenfor åbningstiden.
Ledelsen beslutter, at de daglige ledere er kontaktpersoner til udvalget og bistår udvalget med praktiske opgaver f.eks. formidling af invitationer, aftale med rengøringspersonale etc.
Bestyrelsen beslutter, at generel information fra institutionen/dagplejen til forældrene så vidt muligt skal foregå digitalt.
Ledelsen vælger at udarbejde et nyhedsbrev, der udsendes på Aula fire gange årligt. Korte, lokale informationer bliver vist på skærmen i garderoben.