En forældregruppe sidder rundt om et bord og sætter gule post-it på plakater.

Forord

Denne håndbog er et redskab til at hjælpe og inspirere forældrebestyrelser i dagtilbud. Retningslinjerne i håndbogen omfatter både de kommunale daginstitutioner og den kommunale dagpleje. Håndbogen gælder ikke for selvejende og private daginstitutioner.
Forældrebestyrelserne er et vigtigt forum for samarbejdet mellem forældre og dagtilbud. Det er bestyrelsen, som fastlægger en række overordnede principper og rammer for daginstitutionerne og dagplejen inden for de rammer, som er beskrevet her og i dagtilbudsloven.
Forskning peger på, at et godt samarbejde mellem forældre og pædagogisk personale er en af de vigtigste faktorer for, at børnene oplever deres tid i dagtilbuddet som positiv og tryg (Samarbejde mellem forældre og daginstitutioner, EVA Danmarks Evalueringsinstitut, 2016).
Børn og Kultur ønsker derfor, at de mange engagerede forældrekræfter kommer i spil, så der kan udvikles en lokal organisering, der passer til det enkelte sted. Denne håndbog er også tænkt som et bidrag til denne proces.
Håndbogens afsnit 1 beskriver strukturen på dagtilbudsområdet og giver information om politiske og administrative ledelsesforhold. Afsnit 2 og 3 beskriver de beføjelser og retningslinjer, forældrebestyrelserne har i områderne. Afsnit 2 og 3 svarer til det, som også kaldes ’Styrelsesvedtægten’. Disse afsnit kan kun ændres ved beslutning i Børne- og Skoleudvalget efter indhentet udtalelse i bestyrelserne. Afsnit 4 indeholder anbefalinger og gode råd til arbejdet i forældrebestyrelserne i områderne.