Den kommunale sygepleje
Sygeplejeklinik Ulstrup
Telefon 89 64 14 14
Hverdage kl. 11.00 - 12.00
Sygeplejeklinik Thorsø
Telefon 89 64 14 14
Hverdage kl. 9.00 - 12.00
Sygeplejeklinik Hammel
Telefon 89 64 14 14
Hverdage kl. 8.00 - 14.00
Sygeplejeklinik Hadsten
Telefon 89 64 14 14
Hverdage kl. 8.00 - 14.00
Sygeplejeklinik Hinnerup
Telefon 89 64 14 14
Hverdage kl. 8.00 - 14.00
Udover ovenstående åbningstid i klinikkerne er der mulighed for at lave individuelle aftaler aften og weekend.
Kvik-service er et tilbud om hurtig behandling af din ansøgning om mindre hjælpemidler, vejledning i brug af hjælpemidler og mindre reparation af hjælpemidler, som er udlånt af Favrskov Kommune.

2.1 Vurdering af dit behov for hjælp

En medarbejder fra Visitationen (visitator) vurderer dit behov for hjælp i samarbejde med dig og eventuelle pårørende eller andre nærtstående. Du skal selv bidrage aktivt med oplysninger, som skal danne baggrund for vurderingen af hvilken og hvor meget hjælp, du har brug for. Udgangspunktet for visitationen er en faglig afdækning af dit funktionsniveau og en vurdering af din aktuelle situation som helhed. Beskrivelsen af dit funktionsniveau er Favrskov Kommunes grundlag for at tildele dig hjælp. Det er et bærende princip, at hjælpen ydes for at bevare og, om muligt, udvikle dit funktionsniveau ved at yde hjælp til selvhjælp. Visitationen vil altid finde sted ud fra et sundhedsfremmende perspektiv og med fokus på de opgaver, som du selv kan udføre eller udvikle.
Som udgangspunkt deltager du i et tidsafgrænset og målrettet træningsforløb i kommunens rehabiliteringsteam, før der træffes afgørelse om hjælpen. Rehabiliteringsteamet laver intensive forløb i en afgrænset periode.

Ved tildeling af hjælp lægges der vægt på:

  • at hjælpen ydes som hjælp til selvhjælp
  • at der er fokus på at fastholde, styrke og udvikle dine ressourcer
  • om der er andre i husstanden, der kan bidrage til eller udføre de opgaver, du søger hjælp til.

Visitationens afgørelse indeholder:

  • En begrundelse for tildeling af den aktuelle hjælp.
  • Formålet med hjælpen.
  • Beskrivelse af, hvad hjælpen indeholder.
  • Beskrivelse af, hvor ofte hjælpen leveres.
  • En klagevejledning.
  • Kontaktoplysninger på Visitationen.
Funktionsniveau er en samlet betegnelse for, hvad du er i stand til eller formår med udgangspunkt i din fysiske, psykiske og sociale funktion.

2.2 Levering af hjælpen

Personlig pleje og praktisk hjælp herunder madservice udføres af en af kommunen godkendt kommunal eller privat leverandør.

Du kan selv udpege en person til opgaverne

Du kan også vælge selv at udpege en person til at udføre opgaverne jf. servicelovens § 94. Den udpegede person skal godkendes af kommunalbestyrelsen, som herefter skal indgå kontrakt med den pågældende om omfang og indhold af opgaverne, leverancesikkerhed og betaling.

Forskellige leverandører

Du har tre muligheder for at vælge, hvem der skal levere din hjælp:

  • Kommunal leverandør
  • Privat leverandør, der er godkendt af kommunen
  • At få et fritvalgsbevis, hvilket betyder, at en anden CVR-registreret virksomhed end de to ovenstående kan levere hjælpen.

For alle tre muligheder gælder følgende:

Du skal ved leveringen af hjælpen være hjemme. Derfor er det vigtigt at melde afbud til leverandøren, hvis du ikke er hjemme, hvis du er bortrejst eller indlagt på tidspunktet for et aftalt besøg. Planlagte afbud meldes hurtigst muligt, dog senest inden kl. 14.00 dagen før. Akutte afbud meldes hurtigst muligt. Åbner du, mod forventning, ikke døren til et aftalt besøg, kan der evt. blive tilkaldt låsesmed på din regning, for at sikre at du er i god behold.

Tilrettelæggelse af hjælpen

Hjælpen tilrettelægges i det daglige således, at der kommer færrest muligt forskellige medarbejdere i dit hjem.
Ved plejeforløb, hvor der er behov for hjælp alle ugens dage - muligvis flere gange i døgnet og/eller af mere end én medarbejder, vil du opleve flere forskellige medarbejdere grundet arbejdstidsregler. 
Velfærdsteknologi er teknologiske redskaber, der kan understøtte dig i din hverdag.

Velfærdsteknologiske løsninger

En del af hjælpen kan være velfærdsteknologiske løsninger. Det kan fx være hjælp via skærm eller brug af elektronisk medicingivning. Det kan også være løsninger som anvendes til fysisk træning af ældre borgere, der modtager hjemmehjælp. De understøtter således hverdagstræningen i dit hjem. Du kan læse mere om velfærdsteknologiske løsninger på Favrskov Kommunes hjemmeside eller ved at klikke på dette link Favrskov Velfærdsteknologi.
De fleste ældre kan modtage dosispakket medicin fra apoteket. I særlige tilfælde kan du få hjælp i kommunens sundhedsklinikker, eller sygeplejersken kommer ud til dig og doserer medicinen.
Velfærdsteknologi skal understøtte hverdagstræningen i dit hjem. Teknologien vil blive anvendt til fysisk træning af ældre borgere, der modtager hjemmehjælp.

2.2.1 Krav til uddannelse

For at blive godkendt som leverandør af hjemmepleje i Favrskov Kommune kræves det, at medarbejderen har de rette uddannelsesmæssige kompetencer. Dette er med til at sikre, at hjælpen udføres i henhold til kommunens kvalitetsstandarder. Det er et krav, at medarbejderne, der skal udføre praktisk hjælp eller personlig pleje, har et uddannelsesniveau svarende til minimum en SOSU-uddannelse eller den tidligere hjemmehjælperuddannelse.
Rengøringsopgaver kan udføres af medarbejdere, der har gennemgået et særligt rengøringskursus, og som har erfaring med ældre og handicappede personer. Ovenstående gælder også, hvis du benytter fritvalgsbevis.

2.2.2 Sagsbehandlingstider

Der er lavet følgende målsætninger for sagsbehandlingstid samt igangsætning af hjælp
I pjecen ”Sagsbehandlingstider på det sociale område” fremgår kommunens generelle sagsbehandlingstider.
:
Velfærdsteknologi kan medvirke til, at mennesker med nedsat funktionsevne i alle aldre bliver mere selvhjulpne. Eksempler kan være træning via skærm, medicindosering og spiserobotter.

Type:
Sagsbehandling frem til afgørelse:
Igangsætning af hjælp:
Personlig hjælp
Senest tre hverdage efter henvendelse
Straks
Praktisk hjælp
Senest 10 hverdage efter henvendelse
Senest 10 hverdage efter visitation
Madservice
Senest tre hverdage efter henvendelse
Senest tre hverdage efter visitation
Genoptræning efter hospitalsophold (genoptræningsplan) – fristerne er fastsat i lovgivningen
Senest fire kalenderdage
Syv kalenderdage efter udskrivelse fra hospital
Medmindre der i genoptræningsplanen er angivet anden opstartsdato (tidligere eller senere). Du kan vælge en privat leverandør, hvis kommunen ikke kan tilbyde  at påbegynde genoptræning inden for syv kalenderdage efter udskrivelse fra hospital.
Genoptræning uden hospitalsophold
Senest 10 hverdage
Senest 5 hverdage efter bevilling
Vedligeholdelses-træning
Senest  20 hverdage
Senest 5 hverdage efter bevilling
Sygepleje
Straks efter lægehenvisning
Iværksættes  ud fra lægehenvisning
Boligindretning § 116
Senest tre måneder (kalenderdage)
Leverandørafhængig
Støtte til køb af bil § 114
Senest tre måneder (kalenderdage)
Bevillingen skal benyttes inden for seks måneder (kalenderdage)
Hjælpemidler §112-113
Senest 20 hverdage.
Komplekse sager senest tre måneder (kalenderdage)
Hjælpemidler fra depot: Op til otte hverdage
Øvrige hjælpemidler: leverandørafhængig
Pleje- og ældreboliger
Senest 20 hverdage
Afhængig af, om der er en ledig bolig. Hvis  du er omfattet af plejeboliggarantien, skal der tilbydes en plejebolig inden for to måneder og to uger. Garantien gælder dog kun, hvis  du søger i hele kommunen og ikke til et bestemt plejecenter. 
Hvis kommunen ikke kan træffe en afgørelse inden for ovenstående frister, skal du have besked herom.

2.3 Fleksibel hjemmehjælp

Serviceloven fastlægger, at borgere som er tildelt hjemmehjælp har mulighed for at tilrettelægge hjælpen fleksibelt, så de selv har indflydelse på, hvilke opgaver, der bliver løst i hjemmet. Den fleksible hjemmehjælp medfører, at du kan bytte dig til andre opgaver end dem, der er truffet afgørelse om. Hvis et familiemedlem for eksempel har vasket gulv i forbindelse med et besøg, kan du aftale med medarbejderen, at hun/han ved næste besøg bruger tiden på noget andet end gulvvask. For eksempel kan tiden bruges på anden rengøring. Opgaverne skal udføres inden for rammerne af arbejdsmiljøloven. Det betyder, at Favrskov Kommune har ansvar for, at medarbejderne arbejder under sikre og sunde forhold. Der vil derfor være grænser for, hvad medarbejderne kan udføre af opgaver.
Medarbejderen skal, ud fra et socialfagligt hensyn, vurdere, om det vil være forsvarligt at fravælge den tildelte hjælp til fordel for noget andet. Viser det sig, at en bestemt form for hjælp er blevet byttet tre gange i træk, giver leverandøren besked til Visitationen, som vurderer, om der er behov for at træffe en ny afgørelse. 

2.4 Klippekortmodellen

Der tilbydes 30 minutters ekstra hjemmehjælp (personlig pleje og praktisk hjælp) om ugen til de svageste udeboende borgere. Beboere på plejecentrene i kommunen tilbydes 30 minutters ekstra hjælp hver 14. dag. Målgruppen er borgere med et moderat til omfattende behov for hjemmehjælp samt modtagere af hjælp til indkøb. Hjælpen ydes i dagtimerne.

Du tager selv stilling til hvilke aktiviteter, der skal udføres. Det kan fx være:

  • Hyggestunder, museer, teater, biograf, forlystelsesparker, naturområder, restaurations- og cafebesøg, udflugter, svømning, gåture eller lignende.
  • Hjælp ifm. deltagelse i familiebesøg, fødselsdage, barnedåb, konfirmationer, bryllupper, begravelser og ture på kirkegården og lignende. 
  • Tandlæge, frisør, fodterapeut, optiker, læge og speciallæge, alternative behandlere, sportsbegivenheder m.m.
  • Hjælp til indkøb i dagligvarebutikker, specialbutikker, storcentre eller tilberedning af lettere anretninger/bagværk eller lignende, hvis du ønsker at invitere gæster til kaffebesøg.
  • Ekstra rengøring.
  • Fodbade, stryge tøj, vaske gardiner, pudse sølv- eller kobbertøj, oprydning i skabe, ekstra rengøring m.m.
  • Underholdning som diverse spil og leg, se fjernsyn sammen, oplæsning, musikevents, mandeklub, kvindeklub (Ladys night), kortspil, cykeltur, wellnessaften m.v.
Der optjenes ikke klip, hvis du er på korttidsafsnit eller indlagt på hospitalet. Der er mulighed for at opspare klip i en periode på op til to måneder. Herefter bortfalder klippene, hvis du ikke har brugt dem.
De aktiviteter, du vælger, skal kunne udføres i henhold til arbejdsmiljøloven. Det betyder, at der kan være nogle begrænsninger ift. hvilke aktiviteter, medarbejderne må indgå i. Timerne på klippekortet leveres af din valgte hjemmehjælpsleverandør. 
Med klippekortmodellen tager du selv stilling til hvilke aktiviteter, der skal udføres.

2.5 Dit hjem - vores arbejdsplads

Medarbejderne er omfattet af arbejdsmiljøloven, når de arbejder i dit hjem, og der vil blive udarbejdet en arbejdspladsvurdering.  En arbejdspladsvurdering kan fx medføre ændringer i hjemmets indretning, fx at gulvtæpper skal tages af og møbler skal flyttes for at hjælpemidler - som en plejeseng - kan benyttes.
I henhold til Favrskov Kommunes rygepolitik, må medarbejdere ikke ufrivilligt udsættes for passiv rygning. Det betyder derfor, at der ikke må ryges i dit hjem, når medarbejderne er tilstede (gælder også e-cigaretter). Der kan stilles krav om udluftning, hvis der ryges i hjemmet. Favrskov Kommune kan udlåne en luftrenser af hensyn til personalets arbejdsmiljø.
For at sikre det gode arbejdsmiljø, skal kæledyr desuden opholde sig i et andet rum end dér, hvor medarbejderne arbejder.

Det er dit ansvar, at adgangsforholdene til boligen er forsvarlige, fx at der er:

  • god udendørs belysning
  • ryddet for sne og is
  • et synligt husnummer.
Hvis ovenstående ikke er opfyldt, kan det betyde, at hjælpen ikke leveres.
Medarbejderne er omfattet af arbejdsmiljøloven, når de arbejder i dit hjem, og der vil blive udarbejdet en arbejdspladsvurdering.