3.3 Personlig pleje

3.3.1 Personlig pleje

Lovgrundlag

Servicelovens § 83, Sundhedslovens § 138.

Formål med hjælpen:

At støtte dig i at opretholde en god personlig hygiejne. Rehabiliteringsteamet og hjemmeplejen vil hjælpe dig med at styrke dit funktionsniveau, så du fortsat kan udføre mest mulig af din personlige hygiejne selv fx ved brug af hjælpemidler og velfærdsteknologiske løsninger.

Hvem kan modtage hjælpen:

Borgere, der pga. midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har brug for støtte/hjælp til personlig hygiejne.

Aktiviteter der kan indgå i hjælpen:

  • Bad i form af brusebad eller sengebad.
  • Øvre og nedre toilette.
  • Hårvask.
  • Mundhygiejne.
  • Hudpleje.
  • Af- og påklædning.
  • Toiletbesøg.
  • Opgaver i forbindelse med kropsbårne hjælpemidler som fx kan være paryk og brystprotese.
  • Forflytning, vending og lejring.
  • Medicingivning.
  • Psykisk pleje og omsorg.
  • Vejledning og rådgivning.
  • Hjælp og støtte til struktur i hverdagen.
Hjælpen tilrettelægges i samarbejde med dig

Aktiviteter, der ikke indgår i hjælpen:

Hjælp til hårpleje, der normalt udføres af en frisør. Hjælp til neglepleje som normalt udføres af faguddannede inden for dette område.

Serviceniveau:

  • Personlig pleje kan udføres døgnet rundt, afhængig af dit vurderede behov.
  • Der aflyses ikke aftaler om personlig hjælp og pleje.
  • Såfremt tidspunktet for levering af hjælpen i særlige tilfælde ændres med mere end +/- 30 minutter, gives der besked til dig om ændringen.

Kvalitetsmål:

Der vil årligt gennemføres en kvalitativ brugertilfredshed blandt borgere, som modtager personlig pleje.

3.3.2 Støtte til mad og måltider

Lovgrundlag

Servicelovens § 83.

Formål med hjælpen:

At støtte dig i:

  • at få dine ernæringsmæssige behov opfyldt
  • at skabe en god og værdig ramme omkring velsmagende måltider
  • at få den mad og drikke, der er behov for.

Hvem kan modtage hjælpen:

Borgere, der pga. midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har brug for støtte/hjælp til mad og måltider.

Aktiviteter der kan indgå i hjælpen:

  • Hjælpe dig til og fra dit spisested i hjemmet.
  • Forberedelse af måltidet.
  • Anretning af mad og drikkevarer.
  • Tilberedning og servering af morgenmad.
  • Smøre og servere brød mv.
  • Anretning og servering af smørrebrød fra smør-selv-madpakker.
  • Hjælp til indtagelse af mad og drikkevarer.
  • Opvarmning og servering af færdigretter.
  • Hjælp til at kassere gamle madvarer.
  • Oprydning efter måltid.
  • Opvask.

Aktiviteter, der ikke indgår i hjælpen:

  • Tilberedning af varmt måltid (skrælle kartofler o.l.)
  • Oprydning og opvask efter gæster.
  • Afhentning og udbringning af mad.

Serviceniveau:

  • Hjælpen kan ydes alle dage, flere gange dagligt, afhængig af dit funktionsniveau.
  • Der aflyses ikke aftaler om hjælp til mad og måltider. Såfremt tidspunktet for levering af hjælpen i særlige tilfælde ændres med mere end +/- 30 minutter, gives der besked til dig om ændringen.
  • Hjælpen kan ydes via opkald på skærm f.eks. hvis du har behov for en påmindelse om at skulle spise.

Særlige forhold:

Ved kolde færdigretter forventes det, at du har en mikrobølgeovn til rådighed, eller at du selv kan tage maden ud af ovnen.
Hvis du ikke selv kan deltage i anretning og madlavning, visiteres du til madservice, og du tilbydes dermed smør-selv-madpakker. I smør-selv-madpakken modtager du brød, pålæg og pynt. Du betaler selv smør-selv-madpakken.

Kvalitetsmål:

Der vil årligt gennemføres en kvalitativ brugertilfredsheds undersøgelse blandt borgere, som modtager hjælp til mad og måltider.

3.3.3 Nødkald

Lovgrundlag

Servicelovens § 112.

Formål med hjælpen:

At sikre dig den nødvendige hjælp i akutte situationer.

Hvem kan modtage hjælpen:

  • Borgere, der ikke bor på et plejecenter, og som grundet varig funktionsnedsættelse vurderes hyppigt at have behov for hurtigt at kunne tilkalde hjælp til uopsættelige opgaver inden for personlig pleje.

Aktiviteter, der kan indgå i hjælpen:

Du får en nødknap/sender, enten til at hænge rundt om halsen eller til at bære på armen.

Aktiviteter, der ikke indgår i hjælpen:

Ydelsen indeholder ikke udgifter til drift eller udgifter til evt. forlængerledning/stik m.v.

Serviceniveau:

  • Nødkaldeanlægget betjenes i døgndrift.
  • Nødkaldet udlånes i en individuel periode, der kan være tidsbegrænset.
  • Ved kald på nødkald, vil kontakten ske telefonisk døgnet rundt, for at afklare om du har behov for besøg. Hvis du ikke svarer, aflægges besøg hurtigst muligt inden for 30 – 40 minutter.
  • Ved revisitation kan der efter en individuel vurdering blive taget stilling til, om kriterierne for nødkald er opfyldte.

Særlige forhold:

Der er følgende forudsætninger for bevilling af nødkald:

  • At der opsættes elektronisk lås ved boligens hoveddør
  • At adgangsforhold til boligen er belyst i mørke.