3.4 Praktisk hjælp

Der vil årligt gennemføres en kvalitativ brugertilfredsheds undersøgelse blandt borgere, som modtager praktisk hjælp.

3.4.1 Rengøring

Lovgrundlag

Servicelovens § 83.

Formål med hjælpen:

At støtte dig i at holde din bolig ren. Rehabiliteringsteamet og hjemmeplejen vil hjælpe dig med at styrke dit funktionsniveau, så du fortsat kan udføre mest mulig af den daglige rengøring fx ved brug af hjælpemidler og velfærdsteknologiske løsninger.

Hvem kan modtage hjælpen:

Borgere, der pga. midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har brug for støtte/hjælp til rengøring. Der vil i vurderingen blive lagt vægt på husstandens samlede ressourcer, og om rengøringen kan fordeles over flere dage.

Aktiviteter der kan indgå i hjælpen:

  • Støvsugning og gulvmopning af et areal svarende til en toværelses lejlighed (ca. 67 m2), dog altid på baggrund af en individuel vurdering.
  • Aftørring af vandrette flader i nåhøjde.
  • Rengøring af sanitet på badeværelset.
  • Sengeredning samt skift af sengelinned.
  • Renholdelse af hjælpemidler.
  • Sengeredning.
  • Har du behov for hjælp til støvsugning har du mulighed for at få en robotstøvsuger stillet til rådighed.
Der henvises desuden til leverandørens pjece vedr. arbejdsmiljø.
En støtte til at holde egen bolig ren kan enten være ved besøg eller fx en robot støvsuger.

Aktiviteter der ikke indgår i hjælpen:

  • Rengøring i hjem, der kan udgøre en sundhedsrisiko for medarbejderne.
  • Renholdelse af udendørsarealer, fx terrasser og fliser.
  • Renholdelse af fællesarealer, fx trappeopgange og fælles vaskeri.
  • Aftørring af støv ved meget nips eller mange bøger.

Serviceniveau:

  • Hjælpen ydes som udgangspunkt hver 14. dag på hverdage.
  • Der aflyses ikke aftaler om praktisk hjælp. Aftaler om rengøring kan i særlige tilfælde flyttes. Dog leveres ydelsen med en maksimal afvigelse på fem hverdage.
  • Såfremt tidspunktet for levering af hjælpen i særlige tilfælde ændres med mere end +/- 30 minutter, gives der besked til dig om ændringen.

Særlige forhold:

  • Hvis du er berettiget til hjælp til støvsugning og ønsker en robotstøvsuger, vil visitator tage stilling til om hjemmet er egnet, og om dit funktionsniveau er tilstrækkeligt i forhold til at betjene en robotstøvsuger.

3.4.2 Hjælp til bestilling af varer

Lovgrundlag

Servicelovens § 83.

Formål med hjælpen:

At støtte dig i bestilling af dagligvarer enten ved besøg eller ved brug af teknologiske hjælpemidler.

Hvem kan modtage hjælpen:

Borgere, der pga. midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har brug for støtte/hjælp til bestilling af varer.

Aktiviteter der kan indgå i hjælpen:

  • Hjælp til at skrive indkøbsseddel, bestille varer elektronisk og sætte dem på plads.

Aktiviteter, der ikke indgår i hjælpen:

  • Hente varer.

 Serviceniveau:

  • Hjælpen ydes én gang om ugen på hverdage.
  • Der aflyses ikke aftaler om praktisk hjælp. Aftaler om bestilling af varer kan i særlige tilfælde flyttes. Dog leveres ydelsen altid inden for den samme uge.
  • Såfremt tidspunktet for levering af hjælpen i særlige tilfælde ændres med mere end +/- 30 minutter, gives der besked til dig om ændringen.

Særlige forhold:

  • Hjælpen gives som udgangspunkt kun i forbindelse med levering af andre ydelser.
  • Eventuelle klager over varerne rettes til den pågældende dagligvareforretning.

3.4.3 Vareudbringning

Lovgrundlag

Servicelovens § 83.

Formål med hjælpen:

At sikre, at du får leveret dagligvarer.

Hvem kan modtage hjælpen:

Borgere, der pga. midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har brug for levering af dagligvarer.

Aktiviteter der kan indgå i hjælpen:

Vareudbringning fra godkendt leverandør.

Serviceniveau:

  • Hjælpen ydes én gang om ugen på hverdage.
  • Der aflyses ikke aftaler om levering af vareudbringning. I særlige tilfælde kan der laves anden aftale med borgeren.
  • Såfremt tidspunktet for levering af hjælpen i særlige tilfælde ændres med mere end +/- 30 minutter, gives der besked til dig om ændringen.

Særlige forhold:

  • Eventuelle klager over varerne rettes til den pågældende dagligvareforretning.
  • Det koster dig ikke noget at få varerne leveret.